21.12.2020
Delegace účetnictví na externí firmu je často využívanou variantou u menších a středních firem z důvodu ušetření firemních nákladů a zároveň pro zajištění profesionálního vedení účetnictví, personální a mzdové agendy, podávání daňového přiznání či komunikace s úřady. Jaké je ale zapotřebí připravit podklady pro externí účetní firmu, aby vám mohla řádně posloužit? Odpověď najdete v dnešním článku.
Pokud jste se vedení účetnictví rozhodli předat profesionální účetní firmě, je potřeba jim dodat následující podklady:
Mzdová a personální agenda patří mezi nejsložitější části firemního účetnictví – nedotýká se pouze zaměstnanců, nýbrž také úřadů a je potřeba ji správně vést již od přijmutí prvního zaměstnance (začátek pracovního vztahu vzniká při uzavření jakékoliv pracovní smlouvy). Při předávání mzdové a personální agendy je zapotřebí externí účetní firmě dodat následující:
Základ daně z příjmů se vypočítává z údajů v daňové evidenci, které musí obsahovat informace o příjmech, výdajích, majetku, pohledávkách a závazcích firmy. Dále je velmi vhodné dodat též údaje a doklady k odpočitatelným položkám a ke slevám na dani. Zároveň dodejte daňová přiznání z předchozích let. Díky těmto podkladům se vám značně sníží částka, kterou na dani v daném roce zaplatíte. Pojďme se nyní na jednotlivé položky podívat podrobněji.
Příjmy a výdaje – sem patří peněžní i nepeněžní příjmy firmy, které jste během kalendářního roku obdrželi buď na firemní bankovní účet či v hotovosti. Do výdajů se započítávají daňově uznatelné výdaje a odpočitatelné položky jako jsou dary, členské příspěvky či životní a penzijní připojištění. Pokud jste zároveň plátcem DPH, je zapotřebí dodat informace o uskutečněných a přijatých plněních.
Majetek, závazky a pohledávky – sem se řadí informace z inventury provedené ke konci zdaňovacího období. Musí zde být uvedeny informace o skutečném stavu majetku, zásob, pohledávek a závazků.
Pokud chcete, aby vás externí účetní firma zastupovala při jednáních s úřady, je potřeba jim dodat notářsky ověřenou plnou moc a přístup do vaší datové schránky. Je zároveň vhodné ošetřit si, jaká konkrétní přiznání vám bude externí účetní zpracovávat a kdo je za jeho řádné odevzdání odpovědný.
Při předávání dokumentů je zapotřebí tuto skutečnost zdokumentovat předávací listinou. V ní bude uveden seznam veškerých předaných podkladů. Měl by být co nejpodrobnější – tím zabráníte nedorozumění a pokud by se v budoucnu vyskytl nějaký problém a byli jste nařčeni z toho, že jste některé podklady nedodali, můžete se jednoduše obrátit právě na předávací listinu a snadno dokázat, že vina není na vaší straně.
Pokud byste rádi svěřili své účetnictví profesionálům, obraťte se na nás. Vyřídíme za vás vše potřebné a vy tak budete moci svou energii a čas napřít do toho, na čem vám skutečně záleží – do vašeho podnikání.
25.09.2024
Jaroslava Nekolová
Proč je půjčování na zážitky cesta do pekel? Půjčky na zážitky, jako je dovolená či dárky, nepřináší dlouhodobou hodnotu. Jakmile dovolená skončí nebo dá…
24.06.2024
Michaela Studnička Skálová
Novinky v DPP od 1.7.2024 Limity pro odvody na pojištění: Pokud má zaměstnanec DPP pouze u jednoho zaměstnavatele a jeho měsíční příjem přesáhne 25 %…
20.12.2023
Michaela Studnička Skálová
Dohoda o provedení práce musí být jako smluvní vztah mezi zaměstnancem a